Ομιλία Προέδρου Μ. Βλασταράκου, στη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου Δ.Σ Π.Ι.Σ

Αγαπητοί Συνεργάτες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης,


Κυρίες και κύριοι,


 


Σας ευχαριστούμε που ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου και είστε σήμερα εδώ.


Σας καλέσαμε, πριν από τη συζήτηση του Προϋπολογισμού, προκειμένου να σας ενημερώσουμε για τις επιπτώσεις που επιφέρει στην Υγεία της χώρας, η εισήγηση του Υπουργείου για τον Προϋπολογισμό του 2015.


 


Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, μελετώντας τον προϋπολογισμό, παρατηρεί τα εξής:


Ø Μείωση σε όλες τις δαπάνες υγείας για το 2015 σε σχέση με το 2014


Ø Ανύπαρκτη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας με τα Νοσοκομεία να ψυχορραγούν


Ø Πραγματική φαρμακευτική δαπάνη στο 1,6 δις €


Ø Μειωμένο κονδύλι του ΕΟΠΥΥ για τις λοιπές παροχές ασθενείας


 


Μετά από έξι χρόνια ύφεσης και τέσσερα χρόνια άγριας λιτότητας, εξακολουθούμε να βιώνουμε μια έντονη κρίση στο σύστημα υγείας. Η υγεία αποτελεί το υπέρτατο αγαθό για κάθε πολίτη και τη βάση για οποιαδήποτε άλλη εκδήλωση της ανθρώπινης ζωής. Και αυτό είναι που θα πρέπει να έχουν πάντα στο μυαλό τους όσοι σχεδιάζουν το μέλλον αυτού του τόπου.


 


Ας δούμε αναλυτικότερα –


 


ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ


 


ü Ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υγείας για το 2015 θα είναι 4,228 δις € έναντι 4,744 δις € για το 2014, δηλαδή μειωμένος κατά 10,9%.  Ως ποσοστό του ΑΕΠ, το 2014 ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υγείας εκτιμάται ότι θα κλείσει στο 2,65% ενώ για το 2015 προβλέπεται να είναι στο 2,29% του ΑΕΠ.


ü Η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη θα ανέλθει στα 2 δισ. ευρώ το 2015 (ίδια με αυτή του 2014), έναντι 2,371 δισ. ευρώ του 2013. Οι υπερβάσεις της φαρμακευτικής δαπάνης θα καλυφθούν με rebate και clawback. Ωστόσο, το 2015 οι ανάγκες θα είναι κατά πολύ αυξημένες αφού θα συμπεριληφθούν περί τους 2,5 με 3 εκατομμύρια ανασφάλιστοι που μέχρι πέρυσι δεν καλύπτονταν φαρμακευτικά. Στην πραγματικότητα λοιπόν η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη είναι μειωμένη.  Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι στην ήδη μειωμένη για το 2014 φαρμακευτική δαπάνη σε σχέση με το 2013, προστέθηκαν και τα εμβόλια, αξίας περίπου 100 εκ. €.


ü Η κρατική επιχορήγηση του ΕΟΠΥΥ από τον τακτικό προϋπολογισμό θα είναι για το 2015 526 εκ. €, μειωμένη κατά 17% σε σχέση με το 2014 που εκτιμάται ότι θα κλείσει στα 633 εκ. €. Η δικαιολογία εδώ είναι 92 από τα 107 εκ. ευρώ που περικόπτονται, μεταφέρονται στο ΕΣΥ για τη λειτουργία του ΠΕΔΥ. Ωστόσο,  μελετώντας τα στοιχεία του προϋπολογισμού διαπίστωσα κάτι πολύ σημαντικό και το λέω σαν απάντηση σε όλους όσοι υποστηρίζουν ότι ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ δεν έχει περικοπεί: το κονδύλι του ΕΟΠΥΥ για τις λοιπές παροχές ασθενείας είναι μειωμένο κατά 344 εκατομμύρια ευρώ (1.271 εκατ. ευρώ το 2015 έναντι 1.625 εκατ. ευρώ το 2014). Καθώς ακόμη δεν έχει τεθεί σε ισχύ ο νέος Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ, μπορούμε όλοι να φανταστούμε τι σημαίνει. Περικοπές σε παροχές των ασφαλισμένων, όπως ιατρικά βοηθήματα, αναλώσιμα, παραφαρμακευτικά προϊόντα κλπ.


ü Να περάσουμε στα Δημόσια Νοσοκομεία: η κρατική επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό για τα Νοσοκομεία του ΕΣΥ το 2015 θα είναι 1,118 δισ. €, μειωμένη κατά 22,8% σε σχέση με το 2014 που εκτιμάται ότι θα κλείσει στα 1,499 δισ. €.  Η κρατική επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό για τα λοιπά νοσοκομεία  (ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΝΙΜΤΣ, ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ, ΑΙΓΙΝΗΤΕΙΟ) για το 2015 θα είναι 41 εκ. €, μειωμένη κατά 2,7% σε σχέση με το 2014 που εκτιμάται ότι θα κλείσει στα 42 εκ. €.


 


Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν, παντού υπάρχουν μειώσεις, λες και οι απαιτήσεις αναφορικά με τις ανάγκες της υγείας του Ελληνικού λαού, θα αλλάξουν από το 2014 στο 2015.


 


Ας τα πάρουμε όμως ένα-ένα με τη σειρά.


 


ΕΟΠΥΥ


 


Ο ΕΟΠΥΥ, από της συστάσεώς του, στελεχώθηκε με τα επιμέρους φθαρμένα υλικά των ασφαλιστικών ταμείων, κουβαλώντας έτσι όλες τις παθογένειες, τις νοοτροπίες, τις σχέσεις διαπλοκής και συναλλαγής του παρελθόντος, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να παραπαίει. Ο πρόχειρος σχεδιασμός του και τα βάρη των υποχρεώσεων που έχει κληρονομήσει, καθιστούν προβληματική τη λειτουργία του.


Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος είχε τονίσει εξαρχής, ότι ο ΕΟΠΥΥ έπρεπε να σχεδιαστεί προσεχτικά και όχι «στο πόδι» και να στηριχτεί με πόρους και προσωπικό. Μην ξεχνάτε ότι ο ΕΟΠΥΥ είναι ο μεγαλύτερος ασφαλιστικός φορέας της χώρας. Έπρεπε λοιπόν να σχεδιαστεί για να καλύπτει επαρκώς και χωρίς προβλήματα τις ανάγκες 10 εκατομμυρίων Ελλήνων, ειδικά την περίοδο της κρίσης.


Η χρηματοδότησή του ήταν ανέκαθεν ανεπαρκής, ενώ διαπιστώνουμε ότι βαίνει συνεχώς μειούμενη,  καθώς για το 2014 διαμορφώθηκε στο 0,35% του ΑΕΠ ενώ για το 2015 μειώνεται κι άλλο στο 0,28% του ΑΕΠ. Αυτό οδήγησε στη μεγάλη κρίση που βιώνει σήμερα, η οποία σε συνδυασμό με την ύφεση και την ανεργία, οδηγούν σε αδυναμία είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών.


Τα παραπάνω είχαν ειπωθεί από εμάς από την πρώτη στιγμή. Κάποιοι είπαν ότι κινδυνολογούμε. Εμείς απλώς βλέπαμε λίγο πιο μπροστά. Και δυστυχώς επαληθευτήκαμε.


Για να μπορέσει σήμερα να συνεχίσει έστω και πλημμελώς την λειτουργία του, ο ΕΟΠΥΥ χρειάζεται ενίσχυση.


 


ΠΕΔΥ & ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ


 


Σε ότι αφορά το ΠΕΔΥ, μονάδες ακούμε και  πρωτοβάθμια περίθαλψη δεν υφίσταται. Έχουν πει ότι οι μονάδες του ΠΕΔΥ θα αρχίσουν να λειτουργούν με το νέο χρόνο. Με τι προσωπικό; Προσλήψεις δεν έχουν γίνει. Ποιες μονάδες ΠΕΔΥ θα τεθούν σε λειτουργία; Δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα κάποιο σχέδιο και σε λιγότερο από 1 μήνα ο  χρόνος αλλάζει.


 


Πολύ φοβάμαι ότι η σημερινή κατάσταση με τους πολίτες να συρρέουν στα Δημόσια Νοσοκομεία ακόμη και για υπηρεσίες πρωτοβάθμιας περίθαλψης, θα συνεχιστεί. Τα δε Νοσοκομεία ψυχορραγούν. Οι ελλείψεις σε προσωπικό και υλικά είναι πιο έντονες από ποτέ. Για να μην μιλήσω για αυτό το απίστευτο γαϊτανάκι ταλαιπωρίας που υφίστανται οι ασφαλισμένοι για τα φάρμακα υψηλού κόστους, όπου αναγκάζονται να πηγαινοέρχονται από τα φαρμακεία των νοσοκομείων στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και τούμπαλιν για να βρουν το φάρμακό τους.  


 


Γιαν τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, η χώρα πρέπει να αποκτήσει ένα δημόσιο, ολοκληρωμένο και ενιαίο σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, με ελεύθερη πρόσβαση των ασθενών, χωρίς εμπόδια και επιβαρύνσεις και με δυνατότητα για όλους τους γιατρούς να συνάψουν σύμβαση με το σύστημα, με κατά πράξη και περίπτωση αμοιβή, μέσα από εθνική συλλογική σύμβαση με τον Π.Ι.Σ. και τους κατά τόπους Ιατρικούς Συλλόγους.


 


Παράλληλα, πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού, με συμβολή στη διαχείριση του ιατρικού φακέλου κάθε ασθενή, στην αγωγή Υγείας, στην πρόληψη, στην προσχολική και σχολική ιατρική και τη συνεργασία με Δίκτυα Π.Φ.Υ. και δευτεροβάθμιας περίθαλψης, για την ουσιαστική εξυπηρέτηση των ασθενών.


 


Η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στον οικογενειακό ιατρό ή σε γιατρούς ειδικοτήτων σε πρωτοβάθμιο επίπεδο, όταν αυτό χρειάζεται, είναι η λύση για την αποσυμφόρηση των  Νοσοκομείων και τη μείωση του κόστους των πανάκριβων νοσηλειών. Για την επίτευξη αυτού του στόχου χρειάζεται ορθός σχεδιασμός, ουσιαστική, διοικητική και οικονομική στήριξη του συστήματος.


 


ΦΑΡΜΑΚΟ


 


Τo 2014 ήταν και εξακολουθεί να είναι μία πολύ δύσκολη χρονιά για τους ασθενείς, ασφαλισμένους και ανασφάλιστους, καθώς και για τους γιατρούς, εξαιτίας της μείωσης της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης στα 2 δισ. ευρώ. Το ίδιο όριο τίθεται και για το 2015. Το υπουργείο Υγείας διακηρύσσει παντού ότι η δαπάνη πανευρωπαϊκά είναι 1% του ΑΕΠ. Αλλά για ποιο ΑΕΠ μιλάμε; Για αυτό μιας χώρας που έφτασε στα πρόθυρα της χρεωκοπίας; Δηλαδή την ανάγκη των ασθενών για φάρμακα θα τη καθορίζουν τα ποσοστά του ΑΕΠ, oπότε αν το ΑΕΠ πέσει στα τάρταρα, οι ασθενείς θα πρέπει να πεθάνουν;


 


Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία στου ΣΦΕΕ η κατά κεφαλήν φαρμακευτική δαπάνη για την Ελλάδα βρίσκεται στα 180 ευρώ ενώ αντίστοιχα στην Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στα 340 ευρώ.


 


Θα ήθελα να παρατηρήσω ότι  το 2015  στα 2 δισ. ευρώ της δημοσίας εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης, περιλαμβάνονται τόσο η δαπάνη για την φαρμακευτική περίθαλψη των ανασφαλίστων, όσο και η δαπάνη για τα εμβόλια του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμών. Και τα δύο κέντρα κόστους εμφανίζονται για πρώτη φορά μάλιστα στη φαρμακευτική δαπάνη, η οποία όμως μειώνεται συνεχώς. Στην πραγματικότητα, η δημόσια εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη δεν ξεπερνά – σκεφθείτε το και αναλογιστείτε τις συνέπειες – το 1,6 δισ. ευρώ.


 


Αντί η κυβέρνηση και το υπουργείο Υγείας να προχωρήσουν τάχιστα στην ενσωμάτωση των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων στην ιατρική πράξη και τη συνταγογράφηση, περιορίζονται σε διαδοχικές και ψυχρού λογιστικού χαρακτήρα περικοπές στο αποδεκτό ύψος της δημόσιας  εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης. Βάζουν στο στόχαστρο τους ιατρούς και το φάρμακο, κατ’ αποκλειστικότητα σχεδόν.


 


Δείτε, για παράδειγμα, το θέμα της συνταγογράφησης και της εκτέλεσης των διαγνωστικών εξετάσεων. Ο ΕΟΠΥΥ είχε προϋπολογίσει για το 2014 να χορηγήσει αυστηρά 328 εκατ. ευρώ στους παρόχους για τις διαγνωστικές εξετάσεις, ενώ μόλις πρόσφατα εγκρίθηκαν άλλα 24 εκ. € και ήδη “μετράμε” clawback από τους παρόχους προς τον ΕΟΠΥΥ!


 


ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ


 


Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος διακηρύσσει ότι πρέπει να μπουν επιστημονικά και όχι λογιστικά κριτήρια στην συνταγογράφηση, την εκτέλεση και την χρηματοδότηση των διαγνωστικών εξετάσεων. Σας βεβαιώ ότι έχουμε παραδώσει εγκαίρως,  και από πολλούς μήνες, στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας τα διαγνωστικά πρωτόκολλα και τις σχετικές κατευθυντήριες οδηγίες συνταγογράφησης. Η εφαρμογή τους όμως – όπως και αυτή των θεραπευτικών πρωτοκόλλων – αργεί χαρακτηριστικά, ενώ αποτελεί τον μοναδικό ορθολογικό, ασφαλή και επιστημονικό τρόπο για να συγκρατήσουμε τη σχετική δαπάνη και να αποφύγουμε δια παντός τις υπερβολές και τις καταχρήσεις στο σύστημα.


 


Ηλεκτρονική κάρτα υγείας για κάθε ασθενή. Πρέπει επιτέλους να τεθεί σε εφαρμογή διότι αποτελεί το βασικό πυλώνα κάθε συστήματος. Η άμεση διασύνδεση όλων των παρόχων με ένα on line σύστημα ηλεκτρονικής κάρτας υγείας κάθε ασθενή, κάθε πολίτη, κάθε κατοίκου της χώρας θα έλεγα, δίνει όχι μόνον τον πλέον επιστημονικό, άμεσο, ορθολογικό και διαφανή τρόπο σε κάθε θεράποντα γιατρό να έχει το ιστορικό και την καταγραφή της κατάστασης της υγείας του ασθενή του, αλλά δίνει και στο σύστημα την δυνατότητα να αποκτήσει τον πιο διαφανή τρόπο διαχείρισης των σχετικών προϋπολογισμών, με πιστή τήρηση όλων των νομίμων υποχρεώσεων ενός εκάστου έναντι του απορρήτου των ατομικών και προσωπικών στοιχείων του ασθενή.


Μηχανογραφική διασύνδεση όλων των νοσοκομείων του ΕΣΥ με ενιαίο σύστημα μηχανογράφησης. Με τον τρόπο αυτό θα είναι δυνατός ο έλεγχος όλων των συνολικών αλλά και των επιμέρους δαπανών των νοσοκομείων σε πραγματικό χρόνο και οι άμεσες συγκρίσεις μεταξύ τους.


 


ΚΥΡΊΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΙ,


 


Οι κατά καιρούς ηγεσίες του υπουργείου υγείας έχουν προβεί κατ’ επανάληψη στη κατασυκοφάντηση του ιατρικού κόσμου, των ιατρικών εργαστηρίων, των οδοντιάτρων, των φυσικοθεραπευτών, των φαρμακοποιών και γενικότερα όλων των λειτουργών της υγείας προσπαθώντας να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα. Ταυτόχρονα θέλουν να επιτύχουν τους στόχους της δημοσιονομικής προσαρμογής βασιζόμενοι σχεδόν αποκλειστικά σε λογιστικά μέτρα, αδιαφορώντας πλήρως για την υγεία του Ελληνικού λαού και κραδαίνοντας συνεχώς τον «μπαμπούλα» της διακοπής συνεργασίας με τον ΕΟΠΥΥ.


 


Εμείς απαντάμε τα εξής:


 


Όποιος έχει στοιχεία για διαφθορά, να τα στείλει αμέσως στον εισαγγελέα. Θα πρέπει όμως να τα στείλει με ονόματα και διευθύνσεις και χωρίς να αμαυρώνει ολόκληρους επιστημονικούς κλάδους συλλήβδην. Εμείς θα είμαστε οι πρώτοι που θα συνδράμουμε τη προσπάθεια αυτή.


 


Γιατί η ηγεσία του υπουργείου υγείας δεν προβαίνει ΑΜΕΣΑ στη δημιουργία της ηλεκτρονικής κάρτας ασθενούς, στη μηχανογραφική διασύνδεση των νοσοκομείων του ΕΣΥ και στην εφαρμογή των θεραπευτικών και διαγνωστικών πρωτοκόλλων? Μήπως αυτές δεν είναι ΟΙ ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ για να παταχθούν μια και καλή τα όποια φαινόμενα διαφθοράς και κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος?


 


Γιατί αντ’ αυτού παρουσιάζονται μοναδικές στα – επιστημονικά και τεχνικά – χρονικά πρωτοτυπίες και «εφευρέσεις» όπως το πλαφόν συνταγογράφησης, το clawback και λοιπά γονατογραφήματα; Μήπως για να καλύψουν άλλες σκοτεινές περιοχές και συμφέροντα, με τα οποία το υπουργείο δεν θέλει ή δεν τολμά να συγκρουστεί;    


 


Ο χώρος της δημόσιας υγείας δεν μπορεί να αποτελεί πεδίο για πειραματισμούς, για μαθητευόμενους μάγους και για λογιστικές πρακτικές. Η υγεία αποτελεί το υπέρτατο αγαθό για κάθε πολίτη και τη βάση για οποιαδήποτε άλλη εκδήλωση της ανθρώπινης ζωής. Και αυτό είναι που θα πρέπει να έχουν πάντα στο μυαλό τους όσοι σχεδιάζουν το μέλλον αυτού του τόπου.


 


Ο Ελληνικός λαός θα πρέπει να είναι σίγουρος ότι ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος παρακολουθεί άγρυπνα όλες τις εξελίξεις στο χώρο της δημόσιας υγείας και δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να παίζει παιχνίδια στη πλάτη του.


 


 


 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ