Αθήνα, 10 Δεκεμβρίου 2013
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος:
Καμία απόλυση ιατρού δεν θα γίνει ανεκτή
Διάλογος τώρα από μηδενική βάση για τον ΕΟΠΥΥ
Την κατηγορηματική αντίθεσή τους στις σχεδιαζόμενες, από την κυβέρνηση, απολύσεις γιατρών του ΕΟΠΥΥ, εκφράζουν οι εκπρόσωποι του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ).
«Ούτε μία απόλυση συναδέλφου ιατρού από τον ΕΟΠΥΥ δεν θα γίνει ανεκτή και κανένας περιορισμός των ασφαλισμένων στην πρόσβασή τους στο δημόσιο σύστημα Υγείας, μετά την αναμόρφωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στη χώρα μας, δεν μπορεί να βρει συμμάχους», δήλωσε ο πρόεδρος του ΠΙΣ κ. Μιχάλης Βλασταράκος σε Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την Τρίτη 10 Δεκεμβρίου. Ο κ. Βλασταράκος κάλεσε τον υπουργό Υγείας, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, «να σταματήσει να προσβάλλει τους γιατρούς της χώρας και να ξεκινήσει άμεσα δημόσιο διάλογο, από μηδενική βάση, με τα θεσμικά όργανα των γιατρών και χωρίς την ανάμειξη της TaskForceGreece στο θέμα της περίθαλψης του πληθυσμού της χώρας».
Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Υγειονομικού Προσωπικού ΕΟΠΥΥ κ. Αθανάσιος Αποστολόπουλος, ο οποίος ανέφερε πως «Η Ομοσπονδία εκτιμά ότι ο δημόσιος κορμός της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας πρέπει να περιλαμβάνει τις ειδικότητες που υπάρχουν ήδη γιατί αυτό αποβαίνει προς όφελος των ασθενών – δεδομένου ότι και το Ελληνικό κράτος έχει δαπανήσει χρήματα προκειμένου να υπάρχει μεγάλος αριθμός ειδικών ιατρών για να αντιμετωπίζεται η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας με σύγχρονες επιστημονικές προσεγγίσεις.
Οι γιατροί του ΕΟΠΥΥ διαφωνούν με τις πρόχειρες και ατεκμηρίωτες εκτιμήσεις του κου Υπουργού περί μετατροπής του ΕΟΠΥΥ αποκλειστικά σε αγοραστή υπηρεσιών υγείας, όπως επίσης διαφωνούν και με το να διατυπώνονται εκφράσεις όπως τα πολυιατρεία του ΕΟΠΥΥ είναι βαρίδια στο σύστημα. Διότι οι βασικοί θεσμοί και λειτουργίες του κράτους, ανάμεσά τους και η Υγεία, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται μόνο λογιστικά.
Η Ομοσπονδία δεν έχει αντίρρηση για άμεση ένταξη στο καθεστώς ΠΑΑ (πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης), χωρίς όμως τη θέση σε διαθεσιμότητα ιατρών και με τις προϋποθέσεις που θέτει το Προεδρικό Διάταγμα ως προς το βαθμολόγιο.
Κάθε άλλος σχεδιασμός υπηρετεί άλλους στόχους και όχι τη βελτίωση του Συστήματος.»
Ο πρόεδρος του ΠΙΣ έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία που απεικονίζουν τη σημερινή κατάσταση και παρουσίασε την πρόταση του Συλλόγου για την αναμόρφωση του δημοσίου συστήματος υγείας στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τους ομιλητές, η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (Π.Φ.Υ.) αποτελεί τον κορμό και το στήριγμα της περίθαλψης των πολιτών. Η προστασία της υγείας αποτελεί πρώτιστα κοινωνική ευθύνη. Η δημιουργία ενός βιώσιμου και αποτελεσματικού Συστήματος Υγείας, που θα παρέχει υπηρεσίες υγείας ασφαλείς και ποιοτικές, πρέπει να αποτελεί επιλογή πρώτης προτεραιότητας, ιδιαίτερα στην κρίση που περνάμε σήμερα.
«Πρέπει να εξασφαλίσουμε την δυνατότητα πρόσβασης σε όλους και όχι μόνον στους έχοντες. Οι υπηρεσίες υγείας πρέπει να σχεδιάζονται με βάση τις ανάγκες των πολλών και όλων, των γεωγραφικών περιφερειών της χώρας και όχι να αναπτύσσονται με βάση την εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων, γραφειοκρατίας και μηχανισμού», τόνισε ο κ. Βλασταράκος, και σχολίασε: «Το κατ΄ όνομα ¨Εθνικό Σύστημα Υγείας¨, 30 χρόνια μετά τη δημιουργία του, έχει αποτύχει να προσφέρει υπηρεσίες στους πολίτες, που έχουν ανάγκη και για τις οποίες φορολογούνται και καταβάλλουν τις ασφαλιστικές εισφορές τους».
Τεράστιες οι ελλείψεις
Το σύστημα πρωτοβάθμιας περίθαλψης χαρακτηρίζεται από έλλειψη προσωπικού και μεγάλες λίστες αναμονής.
Από 8.000 γιατρούς και 4.500 νοσηλευτές, που υπηρετούσαν το 2009 στο ΙΚΑ των 5.500.000 ασφαλισμένων, σήμερα στον ΕΟΠΥΥ των 9.500.000 ασφαλισμένων εργάζονται 5.500 γιατροί και 3.000 νοσηλευτές.
Επίσης:
v Τα Κέντρα Υγείας παρουσιάζουν μεγάλες ελλείψεις και στο προσωπικό και στην υποδομή, καθώς ο εξοπλισμός τους τα τελευταία χρόνια δεν έχει ανανεωθεί.
v Δεν υπάρχει υγειονομικός χάρτης της χώρας.
v Ουσιαστικά δεν εφαρμόζεται σύστημα επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης των γιατρών και των νοσηλευτών του ΕΣΥ.
v Δεν γίνεται αξιολόγηση τόσο των Μονάδων, των Τμημάτων, των Κλινικών και του προσωπικού, όσο και της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Όπως επισήμανε ο κ. Βλασταράκος, η ηγεσία του υπουργείου Υγείας πρέπει να επικεντρώσει στη δημιουργία ενός βιώσιμου συστήματος στο οποίο θα προέχει η προστασία της δημόσιας υγείας και όχι μόνο η διαχείριση της ασθένειας, με τους εξής άξονες:
– Εύκολη πρόσβαση του συνόλου των πολιτών στις υπηρεσίες υγείας.
– Ελεύθερη επιλογή γιατρού.
Στόχοι, είπε ο πρόεδρος του ΠΙΣ, πρέπει να είναι:
– Ο Εθνικός Προγραμματισμός και η εξάλειψη ανισοτήτων Κέντρου και Περιφέρειας.
– Η δημιουργία Υγειονομικού Χάρτη με χαρτογράφηση όλων των υπηρεσιών, προσωπικού και υλικοτεχνικής υποδομής, καθώς και ελλείψεων και αναγκών κάθε περιοχής. Με βάση όλα αυτά κατανέμονται υπηρεσίες και προσωπικό και δημιουργούνται νέες Μονάδες, όπου υπάρχει ανάγκη.
– Η καθιέρωση ενιαίου ηλεκτρονικού φακέλου και ηλεκτρονικής κάρτας κάθε ασθενούς άμεσα. Ο φάκελος αυτός θα συνοδεύει τον κάθε ασθενή σε κάθε βαθμίδα της περίθαλψης και θα καταγράφει όλες τις υπηρεσίες.
– Η εκπαίδευση μετεκπαίδευση – συνεχής επιμόρφωση ιατρών και επαγγελματικών υγείας σύγχρονου και υψηλού επιπέδου.
– Το σύστημα αξιολόγησης πιστοποίησης – ελέγχου συνεχούς κάθε μονάδος του Συστήματος Υγείας.
– Ο αυστηρός αλλά αξιόπιστος ελεγκτικός μηχανισμός για όλες τις βαθμίδες του Συστήματος Υγείας.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ Π.Ι.Σ.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΙΣ ΓΙΑ ΕΝΙΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ
v Εθνικός σχεδιασμός και ενδυνάμωση των Υπηρεσιών Πρόληψης.
α. Καταπολέμηση και προσπάθεια εξάλειψης των αιτιολογικών παραγόντων της αρρώστιας (πρωτογενής πρόληψη), και πρώιμη και έγκαιρη διάγνωση της ασθένειας (δευτερογενής πρόληψη).
β. Ιατρό-κοινωνική και επιδημιολογική έρευνα.
γ. Άσκηση προληπτικής ιατρικής και υγειονομική διαφώτιση του πληθυσμού.
δ. Ιατρική εργασίας με βελτίωσης των όρων Υγιεινής και ελαχιστοποίησης των επαγγελματικών νόσων και ατυχημάτων.
ε. Έλεγχο ρύπανσης του περιβάλλοντος.
στ. Αγωγή υγείας και παροχή υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας και προστασίας ατόμων, ευπαθών ομάδων πληθυσμού.
ζ. Παροχή υπηρεσιών προσχολικής και σχολικής υγιεινής και οικογενειακού προγραμματισμού.
Για τον εθνικό σχεδιασμό χρειάζεται η λειτουργία:
Στο Υπουργείο Υγείας, Γενικής Διεύθυνσης Π.Φ.Υ. η οποία συνεργάζεται με ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΕΣΔΥ και επιστημονικούς φορείς.
Σε επίπεδο Περιφέρειας Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Πρόληψης.
Όλοι οι ασφαλισμένοι του Ενιαίου Συστήματος Π.Φ.Υ. πρέπει να έχουν δικαίωμα ελεύθερης επιλογής ιατρού.
– Καθιέρωση εθνικής συλλογικής σύμβασης ιδιωτών ιατρών με το νέο σύστημα Π.Φ.Υ.
– Όσοι ιδιώτες ιατροί επιθυμούν να μπορούν να συνεργάζονται με το Σύστημα.
– Οι όροι συνεργασίας καθορίζονται από την Πολιτεία και τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και τους Ασφαλιστικούς Φορείς (ΕΟΠΥΥ).
– Κάθε ασφαλισμένος επιλέγει ελεύθερα από το σύνολο των συμβεβλημένων ιατρών
– Αμοιβή συμβεβλημένου ιατρού κατά πράξη και περίθαλψη
– Ηλεκτρονικός φάκελος για κάθε ασθενή
ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΥΓΕΙΑΣ
Δημιουργία Αστικών Κέντρων Υγείας, τα οποία λειτουργούν επί 24 ώρα βάσεως. Αποστολή τους η προνοσοκομειακή φροντίδα και αντιμετώπιση ιδιαίτερα επειγόντων περιστατικών.
Επίσης παροχή υπηρεσιών σε ειδικές ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, χρονίως πάσχοντες, απόρους και ανασφάλιστους.
Θα προκύψουν κυρίως από μετεξέλιξη των σημερινών πολυιατρείων του ΕΟΠΥΥ.
Τα Αστικά Κέντρα Υγείας θα αποτελέσουν τα φίλτρα της νοσοκομειακής περίθαλψης. Θα πάψουν οι εικόνες ντροπής των Νοσοκομείων και θα σωθούν ανθρώπινες ζωές.
Θα αναβαθμισθεί και Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Περίθαλψη. Τα Αστικά Κέντρα θα στελεχωθούν από επαρκές ιατρικό προσωπικό, νοσηλευτικό, Διοικητικό, βοηθητικό.
Πρέπει να αξιοποιηθούν όλοι οι ειδικευμένοι ιατροί, με την ίδια εργασιακή σχέση, που υπηρετούν σήμερα στην Πρωτοβάθμια Περίθαλψη, στοιχίζουν φτηνά, προσφέρουν εξειδικευμένη υπηρεσία και αποφεύγονται επιπλοκές στους ασθενείς.
Απαιτούνται 20 Αστικά Κέντρα Υγείας τουλάχιστον, στα μεγάλα Αστικά Κέντρα Αθήνα-Πειραιάς-Θεσσαλονίκη και από ένα στην πρωτεύουσα κάθε νομού (1 περίπου ανά 3 Καλλικρατικούς Δήμους).
Τα 70 Αστικά Κέντρα περίπου της χώρας, συνδέονται με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Π.Φ.Υ. για τον προϋπολογισμό, τη διοίκηση, την οργάνωση.
Οι ανάγκες καλύπτονται από τους ιατρούς όλων των ειδικοτήτων και ορισμένα από αυτά στελεχώνονται και από ιατρούς ιδιαίτερης εξειδίκευσης για αντιμετώπιση ασθενειών της ειδικότητάς τους.
Σε κάθε Καλλικρατικό Δήμο διατηρούνται υπάρχουσες Δημόσιες Δομές ή δημιουργούνται νέες, για κάλυψη του πληθυσμού στους τόπους κατοικίας με στελέχωση των βασικών ιατρικών ειδικοτήτων.
Οι δομές Π.Φ.Υ. διασυνδέονται με τα Αστικά Κέντρα και υπάγονται σε αυτά για αλληλοκάλυψη αναγκών και υπηρεσιών.
Με κάθε Αστικό Κέντρο συνεργάζονται – διασυνδέονται και οι ιδιώτες ιατροί συμβεβλημένοι με κατά πράξη και περίπτωση αμοιβή, καλύπτοντας τον πληθυσμό.
Πρέπει επίσης να γίνει σαφής περιγραφή των όρων συνεργασίας των συμβεβλημένων ιατρών (ελάχιστο ωράριο εργασίας, υποχρέωση εργασίας σε τακτικές εφημερίες, είτε στα Αστικά Κέντρα είτε στα ιατρεία τους, ανάλογα με την ειδικότητα).
– Επανακωδικοποίηση – κοστολόγηση του συνόλου των ιατρικών πράξεων με βάση τα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα. Απαγόρευση άσκησης από μη ιατρούς.
Δημιουργείται ο θεσμός του οικογενειακού ιατρού με ειδικότητα γενικής ιατρικής ή παθολόγου και παιδιάτρου για τη διαχείριση της υγείας και του ασθενούς ιατρικού του φακέλου (ηλεκτρονική), παρακολούθηση της πορείας και συντονισμού της και σε συνεργασία με τους ειδικούς ιατρούς. Αποτελεί δικαίωμα και όχι υποχρέωση. Η επίσκεψη στον ειδικό ιατρό ή παραπομπή δεν απαιτεί προηγούμενη υποχρεωτική επίσκεψη στον οικογενειακό ιατρό.
Κύρια υποχρέωση του οικογενειακού ιατρού, η πρόληψη και αγωγή της υγείας. Αυτή είναι η σύγχρονη έννοια του οικογενειακού ιατρού.
Για την ορθή λειτουργία των ανωτέρω είναι απαραίτητη η πιλοτική εφαρμογή για 6 μήνες τουλάχιστον σε ένα νομό που να έχει στη σύνθεση μικτά χαρακτηριστικά (αστικός -ακριτικός αγροτικός πληθυσμός).
Η μελέτη των αποτελεσμάτων εφαρμογής με όποιες διαρθρωτικές αλλαγές κριθούν αναγκαίες θα συντελέσει στην καθολική εφαρμογή του Συστήματος.
Θα δημιουργήσει επίσης συγκεκριμένα κίνητρα-αντικίνητρα για ασθενείς και ιατρούς , ώστε να αποφευχθούν η κατάχρηση παροχών, υπηρεσιών και άσκηση δικαιώματος.
Όταν παρατηρείται κακή χρήση ή κατάχρηση δικαιώματος για τον ασθενή θα συνεπάγεται συμμετοχή στις δαπάνες και για τον ιατρό χρηματική επιβάρυνση ή διακοπή σύμβασης για σημαντικό χρονικό διάστημα.
Όλοι οι ασφαλισμένοι δεν έχουν περιορισμό επίσκεψης στα Αστικά Κέντρα, Δημόσιες Δομές, οικογενειακό ιατρό, αλλά περιορισμό επίσκεψης στον ιατρό επιλογής, βάσει διεθνών προδιαγραφών και αποτελεσμάτων της πιλοτικής εφαρμογής.
Εάν χρειάζεται επί πλέον επισκέψεις αρχίζει η σταδιακή συμμετοχή του ασφαλισμένου στη δαπάνη. Ο περιορισμός αυτός δεν ισχύει για τις περιπτώσεις χρόνιων ή ανίατων ασθενειών.
Η ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΣΤΟΝ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟ ΧΩΡΟ
Συστηματική χρήση τηλεϊατρικής από τις δομές Δημόσιας Υγείας, ώστε να έχουμε αξιοποίηση των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας να στηρίζουμε τους ιατρούς και ασθενείς των περιοχών αυτών.
Στελέχωση των Κέντρων Υγείας με ιατρούς ειδικοτήτων και νοσηλευτικό προσωπικό, αλλά και σύγχρονο εξοπλισμό.
Συστηματικές επισκέψεις κινητών μονάδων με ιατρούς ειδικοτήτων και εργαστήρια και όχι αποσπασματικές όπως γίνεται.
– Ειδικά κίνητρα (οικονομικά, επαγγελματικά, επιστημονικά) και την προσέλευση ιατρών ειδικοτήτων)
Είναι ανάγκη σήμερα να ενισχυθεί η κρατική επιχορήγηση για την Π.Φ.Υ. αλλά και την περίθαλψη γενικά για να αντιμετωπιστεί η κρίση της υγείας και να μπορέσουμε να στηρίξουμε πρόληψη- περίθαλψη-δημόσια υγεία-κοινωνική προστασία.
Η επιχορήγηση από τον Κρατικό προϋπολογισμό πρέπει να αυξηθεί στο 1% του ΑΕΠ από 0,4% που είναι σήμερα, δηλαδή κατά 1.100 εκατ. ευρώ.
Χωρίς κρατική επιχορήγηση παραδεκτή, η χώρα μας δεν θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την ανθρωπιστική κρίση και το Σύστημα Υγείας θα καταρρεύσει, με όλα τα επακόλουθα για την υγεία, την περίθαλψη και την ζωή των πολιτών.
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Σοβαρά εμπόδια στην πρόσβασή τους στο σύστημα περίθαλψης συναντούν οι έλληνες ασθενείς, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Τομέα Οικονομικών της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας. Η έρευνα, η οποία διεξήχθη το διάστημα Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2013 σε δείγμα 1600 ασθενών, έδειξε μεταξύ άλλων ότι:
· Το 60% των χρονίως πασχόντων αντιμετωπίζει οικονομικούς περιορισμούς ή λίστες αναμονής στην πρόσβασή του στις υπηρεσίες υγείας.
· Οι χρονίως πάσχοντες έχουν μειώσει κατά 30% τις επισκέψεις τους σε Υπηρεσίες Π.Φ.Υ. κατά την τριετία 2011-2013.
· Οι χρονίως πάσχοντες έχουν μειώσει κατά 50% τις δαπάνες για την Π.Φ.Υ. κατά την τριετία 2011-2013.
Δυσοίωνες οι προβλέψεις
Προοδευτική μείωση του προσδόκιμου ζωής στην Ελλάδα
Κατά τρία χρόνια έχει μειωθεί από το 2009 το προσδόκιμο ζωής στην Ελλάδα, ενώ για πρώτη φορά καταγράφεται αύξηση της βρεφικής θνησιμότητας.
Η δημόσια δαπάνη υγείας συρρικνώθηκε κατά 40% από το 2009 έως το 2013 και η φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε κατά περίπου 60% (από 5,5 εκατομμύρια το 2009 σε 2,37 το 2013).
Σε κίνδυνο η Δημόσια Υγεία
Τα τελευταία χρόνια κάνουν την εμφάνισή τους ξεχασμένα νοσήματα, εξαιτίας της ανεπαρκούς εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού. Σε αυτό έχει συντελέσει και η επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης λόγω της οικονομικής κρίσης. Έτσι, παρατηρείται αύξηση των κρουσμάτων πολιομυελίτιδας, φυματίωσης, ελονοσίας, ηπατίτιδας, λύσσας, AIDS κ.λπ.
Επίσης, η αιθαλομίχλη η οποία κάνει την εμφάνισή της τους χειμερινούς μήνες σε συνδυασμό με τις άσχημες συνθήκες διαβίωσης μεγάλου μέρους του πληθυσμού, συμβάλει στην αύξηση των αναπνευστικών και καρδιαγγειακών νοσημάτων.
Ο Προϋπολογισμός για την ΠΦΥ το 2014
Την ίδια στιγμή, ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ για το 2014 είναι σημαντικά μειωμένος σε σχέση με το 2013. Ειδικότερα, τα έσοδα του ΕΟΠΥΥ για το 2014 είναι 5.253 εκατ. ευρώ (από 7.441 εκατ. ευρώ το 2013) και τα έξοδα 5.193 εκατ. ευρώ (από 7.326 εκατ. ευρώ το 2013). Παρουσιάζεται δηλαδή μείωση κατά 2,2 δισ. ευρώ.
Μειωμένη είναι και η επιχορήγηση του ΕΟΠΥΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Από 1.108 εκατ. ευρώ το 2013, φθάνει στα 774 εκατ. ευρώ το 2014 (μείωση κατά 334 εκατ. ευρώ).
Οι ασφαλιστικές εισφορές προβλέπονται επίσης μειωμένες κατά 87 εκατ. ευρώ (από 3.942 εκατ. ευρώ το 2013, φθάνουν στα 3.855 εκατ. το 2014).
Μειωμένη κατά 352 εκατ. ευρώ παρουσιάζεται και η εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη (από 2.371 εκατ. ευρώ το 2013 σε 2.019 εκατ. ευρώ το 2014).
Φθίνουσα πορεία έχουν και οι λοιπές παροχές ασθενείας, οι οποίες εμφανίζονται μειωμένες κατά 539 εκατ. ευρώ (από 2.179 εκατ. ευρώ το 2013, σε 1.640 εκατ. ευρώ το 2014).